fbpx

| Fertetics Mandy

Vízharc: a flakonok a csap ellen

Sokszor talán nagyobb egészségi kockázatot jelent, mégis napról napra nő a palackozott vizek fogyasztása világszerte.

Négy nagyvállalat uralja a világszerte fogyasztott palackozott vizek
iparágát, miközben állítólag a csapvizet kezelik csupán – tudjuk meg a kanadai, kormánytól független Polaris
Intézet jelentéséből.




Az
iparág évi 50 milliárd USD forgalmat generál, a piac nagy részét uraló cégek
pedig a Magyarországon is jól ismert Nestlé, PepsiCo, Coca-Cola és a
Danone
. Ezek a
vállalatok hatalmas profitra tesznek szert olyan víz révén, amelyhez vagy
ingyen, vagy nagyon kedvezményesen jutnak hozzá (általában a közüzemektől, a köz
vizeit fogyasztva).



Az amerikai lakosságnak közel 20
%-a, a kanadaiak 17 %-a kizárólagosan palackozott vizet
fogyaszt.
A staisztikai kimutatások 40 %-os forgalomnövekedést mutatnak
a 2000 és 2003 között értékesített palackozott vizek piacán, miközben az átlagos
évi fogyasztás 90 liter az Egyesült Államokban, 51 liter Közép-Amerikában.
A palackozott vizek forgalmazói azt a marketingfogást
alkalmazzák, hogy a csapvíz egészségileg káros, kihasználva a tényt, hogy sok
olyan betegségről, akár halálesetről is lehetett már hallani, amely közvetlenül
a rossz ivóvíz fogyasztásához köthető, míg a palackozott vízzel kapcsolatban
ilyenek még nem kerültek nyilvánosságra. Bár, nem szabad megfeledkezni a
Coca-Cola Egyesült Királyságban történt termékvisszavonásáról: a Dasani márkát
viselő ásványvizet kellett annak magas bromát (brómsavas só) tartalma miatt
visszavonni, rákot okozó hatása miatt. A Dasani szűrt és kezelt csapvízként
ismert. Több ehhez hasonló fertőzés, szennyezés történik máshol is a világon,
csak sehol nem ellenőrzik megfelelően ezeket a vizeket – nyilatkozta a jelentés
írója Tony Clarke. (Sokszor ásványvízként adnak el alig kezel csapvizet is,
mégis ki kell fizetni annak szállítási, palackozási költségeit.)



A palackozott vizek
ellenőrzése az Államokban a helyi önkormányzatok vezetésével történik, illetve
független vizsgáló hatóságok kivitelezésével. A palackozott vizek forgalmazását
szabályozó amerikai hatóság (U.S. Food and Drug Administration) úgy véli, hogy
nem ők kedvetlenítik el az embereket a csapvíz fogyasztásától, hanem azok a
kényelem, biztonság és egészségügyi előnyei miatt
választják a palackozott vizet.
Hozzá tették azt is, hogy a palackozott
víz valójában előnyös, hiszen egy pozitív alternatívát nyújtanak a cukorban
gazdag üdítőitalok választása helyett, amit a Közép-Amerikában problémát jelentő
túlsúly elleni küzdelemben segítségül hívhatnak.
A cukros üdítők gyártóinak
kellene félniük legjobban a palackozott vizek térnyerésétől, ám sem a Coca-Cola,
sem a PepsiCo nem aggódik emiatt, hiszen ők is meghatározó szereplői ennek az
iparágnak. A Coca-Cola nyilvánosság előtt is kimondta, hogy szerinte a
palackozott víz lesz öt éven belül a legnagyobb mértékben értékesített
terméke.
A francia Danone sem panaszkodhat, ő
forgalmazza az Evian, Volvic, Aqua és Crystal Springs márkákat. Sem a Nestlé,
sem a Coca-Cola vagy PepsiCo vezetősége nem volt hajlandó nyilvánosan reagálni a
jelentésre.



Az
aktivisták aggodalmaira az a társadalmi elmozdulás ad okot, mely szerint a
vizet teljes mértékben árunak tekintik, mégpedig egy olyan fajtának, amiért az
emberek sok pénzt kell, hogy fizessenek.




„Hihetetlen
üzlet van a palackozott víz forgalmazásában. A palackozott víz révén szoktatják
hozzá az embereket ahhoz, hogy a (köz)vizet is privatizálják.” –
tartják egyes aktivisták.




Észak-Amerikában az ellenzék nem tétlenkedik,
non-profit szervezetek harcolnak a privatizáció gondolata ellen a „Vizet
mindenkinek
” („Water for All”) jelszó alatt.
Jelenleg az Egyesült Államokban – ennek megfelelően – körülbelül 15 %-a van csak
magánkézben a vízműveknek, ezek is általában a szennyvízkezeléshez
szolgáltatnak, nem pedig ivóvizet.



A vízért harcolók a közművek ellenségét is látják a palackozott
vizek óriásaiban, akik eltérítik a támogatásokat és figyelmet a közművek
fejlesztésétől. „Az emberek pedig,
ahelyett, hogy ragaszkodnának a csapvízhez és annak fogyasztásához, arra
pazarolják a pénzüket, hogy palackozott vizet vásárolnak.”



Amennyiben tényleg jogosak valahol a csapvíz
miatti félelmek, úgy van jobb megoldás is: az otthoni vízszűrők
alkalmazása
. Olcsóbb is és nem olyan pazarló.
Nem beszélve a
palackozás egy másik árnyoldaláról, a hatalmas műanyag
hulladékhegyekről
. Még ha újrahasznosítható palackról van is szó,
azoknak is csak nagyon kis hányadát hasznosítják ténylegesen újra. A műanyag
általában kinn végzi a szabadban, a földre szórva, ami a fejlődő országokban még
súlyosabb hulladékproblémákat jelent. Valójában ellepjük földjeinket és
óceánjainkat ezzel a műanyag-szeméttel. Az iparban tevékenykedők, a
(kis)kereskedők van ahol nagy pénzeket ölnek abba, hogy megoldják a palackok,
flakonok visszavételét a fogyasztóktól, de a megoldás drága és a tárolás kérdése
is pótlólagos költséget róna a kereskedőkre. Pedig ők azok, akik
megkönnyíthetnék a fogyasztók dolgát.
Azoknak az országoknak, ahol még nem
működnek ezek a programok (pl. visszavétel), kötelességük, hogy ösztönözzék és
felkarolják az újrahasznosítás kérdését, és az újrahasznosítható anyagok iránt
keresletet is generáljanak.
Minden hátrány és árnyoldal ellenére, van aki úgy gondolja,
hogy hálásnak kellene lenniük az egészségüket és a környezetet féltő
fogyasztóknak, hogy biztonságos, minőségi vizet szolgáltatnak nekik
palackban…



Forrás: Corpwatch, Holding Corporations Accountable, www.corpwatch.org, Letöltés ideje:
2005.03.17.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás