fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Veszélyesebb és szennyezőbb lesz az autózás?

Az EU lazítani akarja a gumiabroncsok nyomására vonatkozó előírást. A civil szervezetek tiltatokznak, mivel az intézkedés növelné a balesetveszélyt, az autók fogyasztását és a légszennyezést.

 

Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség
(T&E), amelynek a Levegő Munkacsoport is tagszervezete, nemrég  tanulmányt

jelentetett meg arról, hogy miért szükséges szigorúan szabályozni a
gumiabroncsok nyomását. A fellépést az indokolta, hogy az EU lazítani kívánja
az előírásokat.

Európában a gépjárművezetők 90%-a vezet nem megfelelő
nyomású kerekekkel, 12%-uk pedig veszélyes gumiabroncsokat használ. Az előírtnál
alacsonyabb gumiabroncs-nyomású autót vezetni több szempontból sem éri meg. Egyrészt
növeli a balesetveszélyt, másrészt lényegesen többet fogyaszt az autó, és ezzel
nő a légszennyezés. Valamint a gumik élettartalma is jelentősen megrövidül.

A hatékony keréknyomás-felügyelő rendszer érzékeli a
csökkent gumiabroncsnyomást, és figyelmezteti a járművezetőt. Nem nehéz belátni
tehát, hogy egy hatékony keréknyomás-felügyelő rendszer bevezetése jelentős
biztonsági, környezetvédelmi és gazdasági előnyökkel jár.

Az EU Általános Biztonsági Szabályzatának 9-es paragrafusa
előírja, hogy 2012-től „minden M1 kategóriás (legfeljebb 8 személy szállítására
alkalmas) új autót fel kell szerelni megfelelő keréknyomás-felügyelő
rendszerrel, ami veszély esetén vezetés közben képes figyelmeztetni a sofőrt…
A megfelelő keréknyomás-felügyelő rendszer műszaki tulajonságait az ENSZ
Európai Gazdasági Bizottsága (UNECE) határozza meg, figyelembe véve, hogy az
eszköz kifejlesztése költséghatékony és technológia-semleges legyen.”

Jelenleg arról folynak a tárgyalások, hogy mit jelent
pontosan a „megfelelő”, a piacon ugyanis a különböző teljesítményű eszközök
széles a választéka érhető el.

Az UNECE ezen a témán dolgozó munkacsoportját a nemzeti
kormányok, ipari szervezetek, szabványügyi testületek és civil szervezetek
szakértői alkotják. Ezeknek a szakembereknek az a dolga, hogy a témákban
tudományos tapaszalataikon nyugvó javaslatokat adjanak, ne  kereskedelmi érdekeket képviseljenek. Mégis
gyakran előfordul, hogy a nemzeti küldöttek az autóiparnak is dolgoznak, és a
gyakorlatban inkább az autógyártók érdekeinek kedveznek.

Jelenleg is egy gyengébb szabályozás elfogadása mellett
foglalnak állást az Autógyártók Nemzetközi Szervezete (OICA) és azok az
országok, ahol gépkocsigyártás folyik: Svédország (Saab), Olaszország
(Ferrari), Németország (Audi); veszélybe sodorva az elérhető biztonsági,
környezeti és gazdasági előnyöket.

A jelzés küszöbértéke Az UNECE által javasolt jelzésküszöb
0,4 bar, aminek alkalmazása esetén a fogyasztás és a CO2-kibocsátás 1,8%-kal
csökkenne. 0,3 baros határérték esetén további 0,4%-ot takaríthatnának meg, így
összesen 12 megatonnával kevesebb CO2 terhelné a levegőt.

Az Autógyártók Nemzetközi Szervezete további 0,15-0,25
barral többet tenne a 0,4 barhoz, ami 25-40%-kal csökkentené a rendelkezés
hatékonyságát és létjogosultságot adna akár az indirekt elven működő rendszer
használatának is.

A keréknyomás-felügyelő rendszerekre vonatkozó ISO szabvány
jelenleg 0,3 bar küszöbértéket állapít meg. A környezet- és fogyasztóvédő civil
szervezetek azért kampányolnak, hogy a határértéket 0,3 barban állapítsák meg,
többek között azért is, hogy az esetleges mérési pontatlanságok se
befolyásolhassák a jelzést, és ezáltal a biztonságot.

 

Optimális üzemanyag-fogyasztás és útbiztonság

A gumiabroncs-nyomás meghatározására kétféle módszer
létezik: a direkt módszer szenzorokkal méri a nyomást, az indirekt elven működő
pedig különböző jelekből következtet az alacsonyabb nyomásra (például
nyomásvesztéskor megváltozik a kerék forgási sebessége).

Egy holland tanulmány szerint az indirekt rendszerrel
felszerelt autókban gyakrabban fordult elő 0,5 baros vagy annál nagyobb
nyomásesés, mint a keréknyomást felügyelő rendszerrel nem felszerelt autókban.
Ennek az lehet az oka, hogy a haszálata a vezetőkben hamis biztonságérzetet
kelt, és ezért ritkábban ellenőrzik a keréknyomást, mint ahogy korábban
szokták. A direkt rendszerrel azonban az ilyen esetek 95%-a megelőzhető lett
volna.

Ezek az eredmények jól mutatják, hogy míg a direkt rendszer
magas fokú védelmet biztosít, az indirekt rendszer haszna megkérdőjelezhető.

A döntés meghozatalához kért szakértői vélemény szerint a
gumik kopása megfelelő  gumiabroncs-nyomás
esetén legalább 12%-kal kevesebb, ezzel együtt pedig csökken a kopásból adódó
részecskeszennyezés is.

 

Költséghatékonyság

A direkt keréknyomás-felügyelő rendszer bevezetése
többletköltségekkel jár, de összességében hasznot hoz. Jelenleg a direkt elven
működő rendszer 25, az indirekt módszerű 8 euróba kerül. Míg az indirekt
esetében bizonytalan a fogyasztás csökkenése, a direkt körülbelül 2%-kal
csökkenti a fogyasztást, ami egy átlagos autó élettartama során 400 euróval
kevesebb üzemanyagköltséget jelent. További jelentős összeg takarítható meg a
gumikon, mivel az alacsony keréknyomás a gumik túlzott kopását, sérülését
okozza, ezért gyakrabban kell cserélni őket.

 

Jelez, amikor kell?

Az UNECE 60 perc jelzési időt javasol, ami azt jelenti, hogy
a vezető valószínűleg több utat is megtesz veszélyes kerekekkel. Az Egyesült
Államokban a jelzési idő egyébként 20 perc, ennél többet ésszerűtlen elfogadni.
Ahhoz, hogy a keréknyomást felügyelő rendszer az elvárt előnyöket nyújtsa, a
jelzés idejének az elérhető legjobb technológiát használva, a lehető
leggyorsabbnak kell lennie ahhoz, hogy a vezető minél előbb tudomást szerezzen
a problémáról, megszüntethesse azt.

A civil szervezetek 10 perc észlelési időt javasolnak, mert
az autóutak többsége rövid ideig tart (átlagosan 20 perc). A szenzoros rendszer
másodpercek alatt érzékeli a nem megfelelő nyomást, azonban 10 percre szükség
van az adatok értékelésére, hogy a téves riasztás elkerülhető legyen.

 

A civilek álláspontja

A közlekedéssel foglalkozó környezetvédelmi civil
szervezetek véleménye szerint a keréknyomás-felügyelő rendszer bevezetésétől
várt előnyök szempontjából lényeges, hogy az EU lépjen:

  • vegye vissza az UNECE-től a beépítendő eszköz
    paramétereinek meghatározását,
  • legfeljebb 10 percben határozza meg a jelzési időt,
  • a méréspontosság 0,03 bar legyen,
  • a riasztás küszöbérték 0,3 bar legyen.

A cél az egészség és a környezet lehető legkisebb
károsítása, az elérhető legnagyobb biztonság és emellett a legkevesebb nem
megújuló energia használata. Mindez elérhető, a kérdés már csak az, hogy az EU
kiáll-e korábbi döntése mellett az autóipar lobbijával szemben.

 

Forrás: Levegő Munkacsoport

Kép [cc] grazie  chberge

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás