fbpx

| Lenkei Péter, Levegő Munkacsoport

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Saját autó vagy taxi?

A taxizás drága. Vagy mégsem? Lehet, hogy jobban jövünk ki, ha autóvásárlás helyett a rendszeres taxihasználatot választjuk?

Hiszen elmarad az amortizációs költség, kötelező biztosítás, regisztrációs adó, szervizköltség, benzinköltség, parkolási díjak. Így jelentős kiadástól kíméljük meg pénztárcánkat, ami végeredményben még a környezetnek is használ. Cikkünk a fenti kérdésnek próbált utánajárni.

Ha valaki mindennapi autóhasználatra van „ítélve”, a fenti képlet valószínűleg nem állja meg a helyét, de ha nem ülünk kocsiba nap mint nap, lehet, hogy a taxizással jobban járunk anyagilag. Hiszen ha csak a nagybevásárláshoz, sürgős dolgokhoz (pl. orvos, színház, tárgyalás) használnánk az autót, akkor akár taxiba is ülhetnénk.

Az olcsóbb kategóriájú új autók átlagos ára 2-3 millió forint között kezdődik, és az APEH 5 évben jelöli meg az amortizációs időt. Ennyi idő alatt tényleg jelentőset veszít járművünk piaci értékéből, jó esetben az eredeti ár harmadáért adhatunk túl rajta. Tehát az éves amortizáció a szervizköltségekkel együtt legalább 500 ezer forint.

A kötelező biztosítás összegét sok tényező befolyásolja: az autótulajdonos kora, neme, a jármű típusa, a korábbi balesetek, de erre is számolhatunk éves szinten 40 ezer forintos költséget.

A regisztrációs adót a forgalomba helyezéskor kell megfizetni, átlagosan 300 ezer forinttal számolhatunk, a forgalmi engedély pedig 6 ezer forint. A súlyadó egy gyengébb autónál is évi 15 ezer forint körüli. És még nem számoltuk a parkolási díjakat és a benzinköltséget.

Tehát ha nem veszünk autót, a fentiekhez hozzáadva egy nagyon alacsony parkolási és benzinköltséget, akkor évente legalább 855 ezer forint marad a zsebünkben, melyet akár taxizásra is fordíthatunk – és ez egy nagyon szűken számított összeg.

Nézzük, mennyiért visz minket a taxi! Az alapdíj általában 300 forint, a kilométerdíj az utazás megkezdésének módjától és a céltól (telefonon rendelt, utcai, szerződéses, vidéki) függ, és 190-250 forint között változik kilométerenként, de körültekintő szolgáltatóválasztással és telefonos rendeléssel 210 forint alatt tartható. Ha az autózásra szánt összegből levonjuk a tömegközlekedési bérlet éves, kb. 90 000 forintos díját, és elosztjuk a kilométerdíjjal, akkor meglepő eredményt kapunk: évente több mint 3000 kilométert is taxizhatunk. Ez naponta 8 kilométer; vagy ha heti egyszer taxizunk, majdnem 60 kilométeres út megtételére ad lehetőséget. Ebbe bőven belefér a heti nagyvásárlás és még a színház is.

További előnyei még a taxizásnak, hogy nincs szükségünk parkoló fenntartására – új építésű társasházakban ez akár 1,5-3 millió forintba is kerülhet. Nem kell takarítanunk a járművet; ha baleset történik, a felelősség nem a miénk; utazás közben akár olvashatunk vagy kényelmesen telefonálhatunk is; és biztosan nem mi fogunk idegeskedni a többi autós szabálytalankodásain. Nem veszi el időnket a tankolás, parkolóhely keresése, az autóval kapcsolatos bürokrácia. Ráadásul valakinek megélhetést is biztosítunk.

A taxizás ökológiai szempontból is előnyösebb, hiszen egy autóval kevesebbre van szükség, márpedig az autógyártás önmagában is rendkívül környezetkárosító tevékenység: rengeteg szennyezőanyag és szén-dioxid kibocsátásával jár, emellett az alapanyagok bányászata hatalmas, gyógyíthatatlan sebeket ejt bolygónk testén. A taxisofőrök általában kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint az átlag autós, hiszen nagy vezetési rutinjuk van, és a profitjukat vinné el az üzemanyagpocsékoló vezetési stílus.

 

Megjelent a Tudatos Vásárló magazin 11. számában.
Kép [cc] Vajda Zsolt

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás