• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Mediterrán étrend, brokkoli: csökkenthető a rák és a diabétesz kockázata

2008.08.18. /
A mediterrán étrend akár csak néhány elemének beépítése az étrendbe 12%-kal csökkentheti a rák kockázatát - állítják kutatók.

26 ezer görög vett részt abban a felmérésben, amelynek eredménye szerint önmagában az olívaolaj használata 9%-kal csökkenti a rák kialakulásának kockázatát. Az étrend része még a sok gyümölcs, zöldség és teljes kiőrlésű gabonából készült termék, heti többszöri hal, napi egy-két pohár bor, valamint kevés vörös hús fogyasztása.

A Harvard Egyetem kutatói nyolc éven át követték nyomon a görögök étkezési szokásait, és a vizsgálat eredményéről a British Journal of Cancer című orvosi szakfolyóiratban számoltak be. Úgy találták, hogy a legnagyobb előnye az olívaolaj használatának volt, ez 9%-kal csökkentette a rákkockázatot. Attól pedig, ha a tesztalanyok kevesebb vörös húst ettek és több borsót, babot, lencsét, már 12%-kal lett kisebb a rák kockázata.

Egy másik, a British Medical Journal-ban napvilágot látott tanulmány egy nagyszabású spanyolországi kutatásra támaszkodva jutott arra a következtetésre, hogy az olívaolajat használó, növényi alapanyagokban és rostokban gazdag, viszont állati termékekben (így húsokban és tejtermékekben) szegényebb mediterrán étrend nagyban hozzájárul a kettes típusú diabétesz megelőzéséhez.

Egy harmadik, étkezési szokásokhoz köthető, brit kutatók által a norwichi Élelmiszerkutató Intézetben készített tanulmány a brokkoli rákmegelőző hatását vizsgálta.

Heti 400 gramm brokkolival, illetve borsóval egészítették ki olyan férfiak étrendjét, akiknek nagyobb volt a kockázata a prosztatarákra. A brokkoli fogyasztás esetében különbséget tapasztaltak azon gének aktivitásában, amelyeket korábbi kutatások összefüggésbe hoztak a prosztatarákkal. Richard Mitchen, a kutatás vezetője a Public Library of Science című nyílt internetes tudományos portálon megjelent tanulmányban azt javasolja a férfiaknak, hogy heti 2-3 adag brokkolit, karfiolt vagy kelbimbót iktassanak étrendjükbe. Különösen érvényes ez azokra, akik a GSTM1 jelű génváltozat hordozói, mivel ez esendőbbé teszi őket a prosztatarákkal szemben.

 

Forrás: MTI

Kép [cc] Gavin Bell, PUMA

Hozzászólások

Barát Gábor / 2008. augusztus 18. 08.31

Elfelejtettem hozzáadni az Earthsave alapítvány kiváló kiadványát, amely egészen igényesen összefoglalja az állati élelmiszerekkel kapcsolatos problémákat:

Our Food – Our Future
http://earthsave.org/pdf/ofof2006.pdf

A kiadvány végén felsorolt forrásokban lehet tovább tájékozódni. Még egyszer mondom: nem feltűnési viszketegségből írok; nagy jelentőségű problémáról van szó. Tényleg érdemes utánajárni, főleg a tudatos vásárlóknak.

Barát Gábor / 2008. augusztus 18. 07.50

Én sokkal inkább azt javasolnám kifejezetten, hogy csökkentsék az elfogyasztott állati fehérjék és zsírok mennyiségét, a növényi források javára, vagy még inkább azt, hogy teljesen zárják ki az állati élelmiszereket az étrendjükből. Számos kutatás szerint minden állati fehérje és zsír káros az emberi egészségre, ellenben a növényi élelmiszerekkel. Az állati zsírok például érrendszeri megbetegedéseket és mellrákot okoznak, az állati fehérjék fogyasztása pedig többek között csontritkuláshoz (igen, a tejé is) és más daganatos megbetegedésekhez vezet. Ezek a fő kockázati tényezői és okozói a legtöbb civilizációs betegségnek.

Az egyszeri ember egészséges táplálkozásról alkotott elképzelése pedig: teljes egészében téves. Nem a vitaminok, a gyógyszerek és a biotermékek fogyasztása a legfontosabb, hanem az állati élelmiszerek kiiktatása.
Tudom, hogy abszurdan hangzik. :-) Eleinte én is ezoterikus marhaságnak gondoltam (vegetáriánus létem ellenére), amikor másoktól hallottam, hogy a húsok, a tejtermékek és a tojás egészen egyszerűen ártanak az embernek, mennyiségtől függetlenül; éppen úgy, ahogyan a dohányzás. De amikor végre utánanéztem ennek a kérdéskörnek, ugyanerre jutottam (most vegán vagyok). Másokat is bátorítok arra, hogy járjanak utána, milyen eredmények láttak napvilágot nyugatabbra.

Az angolul tudóknak tudok néhány forrást ajánlani:

Angol nyelvű előadások:

http://video.google.ca/videoplay?docid=4330900066502406356
http://video.google.ca/videoplay?docid=-3214100593069532942
http://video.google.com/videoplay?docid=-1308977765978236346

Angol nyelvű írások:

http://www.thechinastudy.com/PDFs/ChinaStudy_Excerpt.pdf
http://www.cancerproject.org/survival/cancer_facts/meat.php

Néhány angol könyv:

The China Study
Diet for a New America
The Food Revolution

Százévesen egészségben
(Az utolsó elérhető magyarul, de a fentiek komolyabb munkák)

Új hozzászólás